Bijeenkomst Amsterdam

20 januari 2019 - Delft, Nederland

Hé hé eindelijk de bijeenkomsten in Amsterdam!

Tijdens de eerste bijeenkomst ging het voornamelijk over de praktische zaken en kennismaken.  Zo ging het bijvoorbeeld over visumaanvraag, wat neem je allemaal mee en een stukje over veiligheid. Na het kennismaken met de gezichten achter Teachers4Teachers kregen wij de opdracht op een briefje 2 woorden te schrijven: wat is je hobby? Wat is je droom? Daarna was de opdracht rondlopen door de zaal en in gesprek gaan met elkaar over deze woorden. Uiteraard alles in het engels!

De tweede bijeenkomst was meer inhoudelijk. Hoe voer je een feedback gesprek in het engels? Hoe organiseer je een goede effectieve workshop? In de middag uitgebreid gesproken met mijn maatje,  Ingrid. Wij samen zijn geplaatst in de streek N Gombeni Waa (zoek het maar even op;)  Wij zijn geplaatst binnen het ' Early Childhood Development' (ECD). Het onderwijs in Kenia is bezig met veranderingen. Vanaf 2018 worden de veranderingen stapsgewijs doorgevoerd. Volgens het nieuwe onderwijssysteem wordt er begonnen met 2 jaar kleuteronderwijs (preschool) en vervolgens 6 jaar primary education. Daarna kunnen leerlingen, afhankelijk van de toets score naar de lower secondair school. Steeds meer kinderen gaan naar de kleuterschool, het gevolg hiervan is dat steeds minder kinderen met een grote achterstand beginnen op de Primary schools.

De grootste problemen op de scholen zijn:

• gebrek aan water door de droogte
  • gebrek aan leerkrachten (soms klassen van 100+ kinderen)
  • gebrek aan lokalen en materialen
  • absentie door gebrek aan motivatie bij de ouders (vooral in de buitengebieden)

Voor ons een mooie gelegenheid om mee te helpen aan het verbeteren van het (kleuter) onderwijs!!

Ingrid en Sandrabijeenkomst 2 amsterdam

groepsfoto bijeenkomst 1